10 april 2009

Berømte wienerbrød fra Valdres



Vi har vært på Nythun høyfjellstue etter en tur på langrennski og spist deres berømte wienerbrød. Har du lyst til å prøve kommer oppskrift på 30 stk her:

5 dl lunkent vann 
100 gram gjær 
5 egg
550 g hvetemel 
250 g smør 
Sukker og kanel 

Blant vann, gjør og egg og litt sukker med ballongvisp. Ha i mel til passe deig. Den skal være løs. Kjevle deigen til en firkant (bruk mel). 1/3 av smøret skives med ostehøvel og legges på halvparten av deigen. Brett over. Gjenta 2 ganger til - nå er smøret brukt opp.

Kjevle deigen lang og smal (til et rektangel). Strø på sukker og kanel. Rull sammen og kutt i 4 cm store stykker/skiver som legges på smurt plate (eller bruk bakapapir). 

Hev til dobbel størrelse. 

Stek på 220 grader i 20 minutter og legg på rist. 

Ha på melisglasur. Server de lunkne. 

Vel bekomme!

6 kommentarer:

  1. Puhh, jeg fikk ordnet meg med forsikkring på telefonen, måtte ringe NetCom å ta en prat. Så nå kan jeg senke skuldrene. Har hørt det er mye feil med iPhone også så det kan være greit å være på den sikkre siden.

    SvarSlett
  2. Så bra det ordnet seg da! Ha en fin dag videre!

    SvarSlett
  3. Denne oppskriften skal jeg prøve så fort kjøkkenet er ferdig....kos dere i det fine været! Klem

    SvarSlett
  4. Tusen takk. Få høre om de smakte da. Klem fra Linda og Ingunn

    SvarSlett
  5. Mmmm!
    Disse så gode ut!
    Elsker å prøve nye oppskrifter, så denne skal testes!
    Tusen takk for koselig holsen inne hos meg!
    Forsatt god påske!
    Klem Gunn-Cathrine

    SvarSlett
  6. Hei :-)
    De wienerbrødene så gode ut!*skriver ned i oppskriftsboken min*

    Håper helgen har vært fin ?

    Klem Jorid

    SvarSlett